Don Diego ♥

Jag ska ju antagligen börja rida Don nu i Juni, alltså rida han så mycket jag kan och ha honom som ett projekt - även om han är 22 år. Han är en svårriden, men ändå riktigt välriden häst men mycket personlighet och han har sina stunder.
Det som gör att han är svår är att han är sönderdragen i munnen och så känslig för skänklen. Han rycker upp huvudet ibland om man är för hård i handen. Särskillt i skogen där han gärna drar iväg lite och busar ;). Det som gör att han är lätt är att han verkligen kan grunderna såsom flyttningar, galoppombyten, väldigt böjbar och gör man rätt - då gör han rätt. Tyvärr har han väldigt svårt för att slappna av och söka sig framåt - neråt.
Men mina planer med Don är att rida han i en bra form och hitta knapparna till det. Rida han så han får muskler och även hoppa lite smått. Planerna är att åka ut på lite månadshoppningar och Pay n' Jump. Inte hoppa högre än 80/90, bara för att det ska vara kul, utan svårigheter. Såklart börjar jag på ca. 50 och bara ha kul! Det är det viktiga. Ska vara noga med hans ben och linimenta efter hårda ridpass och alltid ha skydd eller linda.
Dressyren så ska jag kanske vara med på någon månadsdressyr när jag kan rida honom i en låg och bra form och lära mig sitta ner på honom. Såklart ska jag varva med mycket uteritter och bus i skogen :D

Kommentarer




Kommentera inlägget här!



Namn  
Epost    
Blogg    


Kom ihåg mig?

Trackback